måndag 16 maj 2011

Idag verkar jag vara en tydlig ledare. Både barn och husdjur har gjort precis som jag velat utan att jag har behövt be en extra gång. Det var nästan löjligt harmonisk på avdelningen när högskole-mentorn kom på besök idag. Jag var rädd att hon skulle tro att jag mutat eller hotat barnen ;) Vi började med en liten sångsamling och inte en enda gång behövde vi jaga flyende barn, be någon att sitta ordentligt eller liknande. Istället satt alla som små ljus, sjöng med högt och tydligt, gjorde rörelser och gav varandra en hjärtlig applåd efter varje sång för att visa uppskattning till kamraterna. Vad hände liksom? Efter en fruktstund var det planerat att jag skulle introducera en ny "sago-påse" för de som var intresserade och det slutade med att alla barnen ville se och höra. Satte oss i en prydlig ring och alla lyssnade hänfört när jag berättade om den hungrige larven som letade mat från måndag-söndag för att sedan bli en puppa och fjäril. När jag "smaskade" mig igenom frukter med larven gjorde barnen också ljud, när jag räknade hur många apelsiner larven hittat hjälpte de mig glatt med siffrorna. Mentorn var mycket imponerad :)
Sen nu ikväll när vi ätit kvällsmat och Niike tiggde mer "människomat" så titta jag på henne och sa åååh nej du kan äta ditt torrfoder - och genast vänder hon sig mot skålen och äter upp sin hundmat som en lydig liten jycke. Frågan är vad mer jag kan uträtta med mina "krafter" ikväll?

Inga kommentarer: