torsdag 15 mars 2012

Vårtecken.

Ett vårtecken om något är att jag har börjat cykla till jobbet ett par dagar i veckan. Är så härligt att det är ljust på morgonen och inte för kallt :) Det har dock tagit mig några dagar att hitta rätt tempo och "tramp-teknik"...

Första dagen var jag jätterädd för att komma försent. Och jag var inte riktigt säker på vilken väg som var smidigast att cykla. Så jag trampade på. Jättefort! Stressad. Förkyld. Det var ingen bra kombination. Jag kom till jobb 10 minuter för tidigt. Dyngsur i svett. Och med ömmande ben. Jag slängde mig på golvet och fick flåsande fram att "att cykla till jobbet var en av mina sämsta idéer hittills". Tur jag hade extrakläder på jobb och kunde fräscha till mig.

När jag skulle cykla nästa gång var jag bättre förberedd. Jag visste vägen. Och visste på ett ungefär hur lång tid det skulle ta. Och jag hade en strategi. Jag började med att ta av mig vantarna när första värmeböljan kom. Sedan mössan. Halsduken gick också bra att ta av sig utan att stanna. Och steg för steg kunde jag också öppna jackan. Med cirka 200 meter kvar stannade jag till och plockade av mig koftan som jag hade under jackan. Den dagen kom jag till jobb utan att svettas. Utan att komma varken för tidigt eller för sent. Men med hela cykelkorgen full med kläder. Men jag känner att jag snart har kläm på hur det här projektet kan lösas på bästa sätt! Nu ska jag bara öva ;)

Inga kommentarer: