fredag 27 april 2012

Firad på jobbet.

Idag firade jag min födelsedag för första gången denna helgen ;)
Det var alla fina kolleger som uppvaktade och de bjöd på både sång och presentkort på Åhléns. Har spanat in ett tårtfat där som jag gärna vill ha så det passar perfekt!
I gengäld så bjöd jag på tårta och det verkade uppskattas. Tårtan blev kanon (även om bären kladdade runt lite väl mycket på toppen). Tyvärr kan jag inte bjuda på någon snygg bild då jag bara hade mobilen till hands, men så här blev den i alla fall.


Här kommer receptet om någon är intresserad!

Understa lagret är en kladdkaka med kanel i.
Sätt ugnen på 175 grader. Smält 100g smör och rör sedan ner 2,5 dl strösocker och 2 ägg. Blanda väl. Rör sedan ner 1,5 dl vetemjöl, 2,5 msk kakao, 0,5 msk kanel och 1 tsk vaniljsocker. Häll smeten i en smord och bröad form med avtagbar kant. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Ta ut kakan och låt den svalna.

Mellersta lagret är en vaniljmousse. 
Vispa 6 äggulor och 4 dl florsocker pösigt. Skrapa i frön från en vaniljstång och blanda ner 400 g kesella (10%). Vispa 6 dl grädde, men vänta med att blanda i det! Jag använde mig av gelatinpulver motsvarande 8 blad (blev 4 tsk). Efter att gelatinpulvret blandats med vatten och "stelnat" ska det smältas på låg värme i mikro eller på spisen. Låt det svalna en aning och blanda sedan ner det i smeten. Vänd sedan ner grädden försiktigt. 

När kakan svalnat tag då av kanten på formen och diska denna (så att ströbrödet försvinner). Sätt sedan fast det igen och häll smeten över kakan. Ställ in i frysen och låt stå i minst tre timmar.

Översta lagret är en citrongelé.
Koka ihop 2 dl socker och 2 dl vatten tills sockret löses upp. Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt gelatin (motsvarande 4 blad, glöm inte att de ska läggas i vatten först). Tillsätt rivet skal från 1 citron och 1 msk citronsaft. Jag tillsatte även extra droppar citron-extrakt för att få fram rikligt med smak. Låt stå i rumstemperatur tills det börjar tjockna (men det ska inte klumpa sig!). Häll sedan på resten av kakan och låt sedan stå i kylen till servering. Garnera då med bär - med fördel björnbär som är lite sura. Kakan kan även frysas in, men ska inte serveras fryst.

Lycka till :)


Inga kommentarer: