torsdag 1 december 2011

Har varit en rätt så bra dag. Kom med lite idéer angående de projekt som vi påbörjade idag, och båda handledarna mottog dem direkt och tyckte det blev bra :) 


Var i kyrkan på julspel, vilket kanske inte var det jag allra helst ville göra som inte ens är medlem i svenska kyrkan längre.. Men ja det var väl kul med lite teater för barnen och jag tror knappt någon nämnde nått om Jesus eller ängeln Gabriel efteråt. Dock störde det mig att de medverkande avslutade med "och på grund av  det här firar vi jul", det tycker jag är att dra alla över en kam och sätta sin tro som den enda rätta. Hade inte brytt mig alls om de sagt något i stil med "och den här historien ligger som grund för vissa människors julfirande" eller så. Personligen firar jag jul för att fira det hedniska nyåret som inleds i julhelgen ;)
Den som vill läsa med om julfirande kan ju titta här, väldigt spännande läsning. Bland annat så står det:


"...den högtid som kristna firar den 25 december till minne av Jesu födelse den 25 december (ett datum som saknar grund i evangelierna, men som valdes av romarna på 300-talet, i samband med kampen mot hedendomen)."


Efter teatern vandrade vi upp mot skolan, men fick ett avbrott på halva vägen då ena däcket på vår kärra small så alla hoppade högt av chock. Tror fler barn kommer prata om det hemma ikväll, snarare än Jesus ;)
Sen blev det experiment med kaffefilter, tusch och vatten som blev väldigt uppskattat. Ska bli så spännande att jobba med det här projektet de kommande veckorna. Är inte ens nervös inför att min mentor ska komma och observera mig om en vecka. 


Nu tar jag i alla fall helg från praktiken. Imorgon blir det heldag tillsammans med mitt alldeles egna arbetslag och alla andra kolleger på Vanten. Ska utvärderas och planeras, men även julbord och annat trevligt :)

Inga kommentarer: